måndag 21 februari 2011

Baddaren av Emma Hamberg


                              
GRATTIS   till den här glada författaren som  fyllde 40 år för några dagar sedan. 
                         
Bild: Piratförlaget

     Emma Hamberg

Baddaren är en lätt surrealistisk läsning om sommardagar på en fiktiv och  igenvuxen ö  någonstans i Vänern. Konstnären Maja lämnar ateljén för att i stället hålla simskola för vuxna i anrika bassängen på hennes och makens slott. Romantik och passion, slitningar, mörka minnen och nya livsval. Bokens miljöbeskrivningar med päronspaljéer, labyrinthäckar och öns rika flora bidrar till en god läsupplevelse så här i snösmältningstider.


Bild: Piratförlaget


Kanske jag känner sympati med Maja för hennes impulsiva karriär som pedagog? För också jag bjuder ibland  in till sommarkurser, inte i Vatten men väl i Vävstuga. Fast dramatiken där består - tack o lov - endast av ett och annat vävfel, och så grannens förrymda kor. Men en häcklabyrint kanske ändå hamnar på min önskelista över nyplanteringar i trädgården framöver. Så se där, böcker är ständiga källor till inspiration!

Emma Hamberg
Baddaren
Piratförlaget (2010)

2 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tack för boktipset, den ska jag komma ihåg.
Må gott
Kramar
AnnaMaria

Allis sa...

Ha ha ha!! den har jag läst och skrattat, fast det finns en annan underton i den också! Kärlek, vänskap mm.

Ha en härlig onsdag!

Eva-Lis & Zaga